مجله اتوکالا

علت جرقه زدن اتو بخار و راه رفع این مشکل

آتش گرفتن اتو بخار بر اثر جرقه زدن
زمان مطالعه: [rt_reading_time] دقیقه

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در زمان اتو کشیدن، با جرقه زدن اتو بخار روبرو شده باشید. طبیعی است که جرقه زدن اتو بخار باعث ایجاد نگرانی در شما خواهد شد. اولین و مهم‌ترین مساله‌ای که این نگرانی را به وجود می‌آورد خطر برق‌گرفتگی است. خراب شدن اتو و آسیب دیدن لباس هم در ادامه به ذهن شما می‌رسند. در این زمان این سوال برای شما مطرح می‌شود که دلیل جرقه زدن اتو بخار و راه رفع آن چیست؟
با خواندن این مقاله با چهار علت جرقه زدن اتو بخار و چگونگی برطرف کردن آن‌ها آشنا خواهید شد. همه موارد به صورت کامل و کاربردی ارائه شده‌اند تا بتوانید به راحتی این مشکل را برطرف کنید.

خراب بودن سیم برق اتو

علت جرقه زدن اتو بخار در بسیاری از موارد مربوط به سیم اتو است. به همین دلیل بهتر است در اولین مرحله بررسی اتو، به سراغ سیم آن بروید. وارد شدن ضربه به سیم، کشیده شدن بیش از حد و نگهداری نامناسب از اتو می‌توانند باعث به وجود آمدن پارگی در سیم اتو و در نتیجه جرقه زدن اتو بخار شود. برای تعویض سیم اتو می‌توانید از نیروی متخصص کمک بگیرید یا اینکه طبق مراحل زیر این کار را انجام دهید.
سیم برق را پریز بکشید تا خطر برق‌گرفتگی وجود نداشته باشد. دور سیم اتو، روکشی برای محافظت از سیم نصب شده است. روکش محافظ را از روی سیم جدا کنید. پیچ قسمتی که سیم به وسیله آن به اتو متصل شده است را باز کنید و سیم را از اتو جدا کنید. بعد از این مراحل زمان نصب سیم جدید است. سیم جدید را حتما مطابق با توصیه‌های مندرج در دفترچه راهنمای اتو بخار تهیه کنید. سیم باکیفیت و مناسب را به جای سیم قبلی نصب کنید و پیچ‌های محل اتصال را محکم ببندید. قرار دادن روکش محافظ روی سیم را فراموش نکنید.

معیوب بودن المنت حرارتی

زمانی که به دنبال دلیل جرقه زدن اتو بخار و راه رفع آن هستید حتما المنت حرارتی را بررسی کنید. خرابی المنت به احتمال زیاد می‌تواند علت جرقه زدن اتو بخار باشد. برای چک کردن المنت، دستگاه اتو باید باز شود و المنت مورد بررسی قرار بگیرد. اگر المنت خراب شده باشد باید المنت حرارتی به وسیله تعمیرکار و یا شما تعویض شود.
هیچ‌وقت اتو را در حالی که به جریان برق متصل است باز نکنید. دوشاخه اتو را از پریز بکشید و با خیال راحت به بررسی المنت بپردازید. طبق دستورالعمل‌های دفترچه راهنمای اتو، دستگاه را باز کنید تا به المنت برسید. المنت قدیمی را باز کنید و المنت جدید و باکیفیت را جایگزین کنید. اتصالات المنت را کامل و طبق توضیحات دفترچه راهنما نصب کنید. اتو را طبق مراحل بستن و به ترتیب ببندید. دستگاه را به جریان برق متصل کنید و با تغییر درجه اتو بین درجات پایین و بالا، از کارکرد درست المنت جدید اطمینان حاصل کنید.

کثیف بودن کفی اتو

کفی اتو معمولا از جنس سرامیک، تفلون، تیتانیوم، استیل و … است. یک علت جرقه زدن اتو بخار، کثیفی کفی اتو است. وقتی که کفی اتو کثیف شده باشد علاوه بر احتمال به وجود آمدن جرقه، کیفیت اتو کشیدن هم پایین می‌آید و احتمال لکه انداختن بر روی لباس وجود دارد؛ ضمن اینکه از طول عمر دستگاه اتو بخار هم کاسته می‌شود. بنابراین زمانی که در جستجوی دلیل جرقه زدن اتو بخار و راه رفع آن هستید، حتما کفی اتو و منافذ خروج بخار آب را بررسی کنید. در صورت نیاز طبق مراحل زیر به تمیز کردن کفی اتو اقدام کنید.
مثل همیشه ابتدا اتو را از برق بکشید. برای پاک کردن کفی، حتما اتو در وضعیت خنک و بدون گرما باشد.
رایج‌ترین روش پاک کردن کفی اتو استفاده از ترکیب آب، سرکه و نمک است. دو پیمانه سرکه سفید و یک پیمانه نمک را داخل سه پیمانه آب بریزید. برای حل شدن نمک باید محلول را بدون اینکه به مرحله جوش آمدن برسد را تحت حرارت ملایم قرار دهید. زمانی که نمک به صورت کامل حل شد، با کمک یک تکه پارچه این محلول را به قسمت‌های مختلف کفی اتو بمالید. بهترین حالت پاک کردن کفی اتو زمانی است که پارچه را به صورت دورانی روی کلیه نواحی کفی اتو و منافذ آن حرکت بدهید. بعد از این کار یک تکه پارچه تمیز دیگر را با آب کمی مرطوب کنید و کفی اتو را کاملا پاک کنید. در آخرین مرحله با یک تکه پارچه خشک، کفی اتو را خشک کنید.

آتش گرفتن اتو بخار قرمز و پارچه صورتی رنگ
در این تصویر یک اتو بخار قرمز که در حال آتش گرفتن بر اثر جرقه اتو است را می‌بینید که باعث شده خود اتو و پارچه زیرینش نیز دچار آتش گرفتن شود.

انتخاب دمای نامناسب برای اتو کشیدن

لباس‌ها و پارچه‌ها با توجه به جنس‌شان، دارای درجه حرارت مناسب و مشخصی برای اتو کشیدن هستند. در صورت انتخاب دمای بیشتر از درجه حرارت مناسب، احتمال جرقه زدن وجود دارد. برای جلوگیری از جرقه زدن اتو بخار حتما به توضیحاتی که روی برچسب لباس نوشته شده توجه کنید. در دفترچه راهنمای اتو هم توضیحات کافی برای انتخاب دمای مناسب وجود دارد. با توجه به این موارد هم لباسی که اتو می‌کنید آسیب نمی‌بیند و هم از یک علت جرقه زدن اتو بخار پیشگیری می‌کنید.

نتیجه‌گیری

جرقه زدن اتو بخار به عنوان یک وسیله برقی اتفاقی است که احتمال رخ دادن آن وجود دارد. در صورت وقوع چنین اتفاقی، شما می‌توانید با کمک مطالب این مقاله علت جرقه زدن اتو بخار را پیدا کنید. بعد از یافتن علت جرقه زدن اتو بخار، این مشکل را با توجه به روش‌های برطرف کردن این مشکل که در مقاله آمده است برطرف کنید.

به یاد داشته باشید که اتو بخار هم مانند هر وسیله برقی دیگری نیاز به نگهداری درست و توجه به موارد لازم دارد. دقت در نگهداری اتو بخار باعث طول عمر بیشتر دستگاه و پیشگیری از بروز مشکلات خواهد شد.

دیگر مقالات این دسته بندی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

فروشگاه
حساب کاربری من
خانه
وبلاگ